STESEN KERETAPI YANG TELAH HILANG DI KUALA LUMPUR – STESEN JALAN SULTAN

STESEN JALAN SULTAN




Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
 
Ini adalah bog dan video dalam siri ketiga dalam menjejaki 3 stesen keretapi yang telah hilang dari peta Kuala Lumpur pada hari ini. Ini adalah kisah dan jejak lokasi Stesen Jalan Sultan; dan bagaimana stesen dan laluan dari stesen ini menjadi sejarah asas pembinaan laluan Sistem Transit Aliran Ringan @ STAR LRT yang kemudiannya dipanggil LRT Ampang Line pada hari ini.
 


Selain dari merancang laluan keretapi ke Hulu Selangor, pihak Selangor State Railway juga merancang laluan keretapi untuk menyambung Kuala Lumpur ke bahagian Selatan bandaraya ke kawasan perlombongan bijih timah yang pesat di Sungai Besi.

Pada 1 Jun 1893, fasa pertama dibuka dari Stesen Kuala Lumpur ke Stesen Pudu. Stesen Jalan Sultan dijadikan hentian pertama di dalam laluan ini. Hampir dua tahun selepas itu, iaitu pada 1 Mac 1895, laluan dari Pudu ke Salak Selatan dan Sungai Besi telah dibuka.



 
Pada asalnya Stesen Jalan Sultan adalah dari jenis stesen perhentian. Merujuk kepada satu peta lama Kuala Lumpur, lokasi asal Stesen Jalan Sultan adalah terletak bersetentang dengan Hotel Ancasa pada hari ini. 
 


Foch Avenue adalah antara kawasan perniagaan utama di Kuala Lumpur ketika itu. Laluan keretapi dari Stesen Kuala Lumpur ke Stesen Jalan Sultan menyebabkan wujud banyak laluan rata keretapi di persimpangan jalan-jalan utama seperti di Rodger Street, High Street, Petaling Street dan Sultan Street. Jika dilihat pada satu gambar lama yang diambil di Petaling Street pada tahun 1910, bentuk pagar yang kelihatan di sebelah kanan biasanya jenis yang digunakan untuk laluan rata keretapi.
 
Contoh pagar jenis yang sama boleh dilihat pada gambar dalam blog zkeretapi.blogspot.com. Penggunaan pagar jenis ini sudah hampir pupus pada masa sekarang.
 


Laluan rata yang banyak di pusat bandar menyebabkan kesesakan setiap kali keretapi melalui Foch Avenue. Untuk mengatasi masalah kesesakan yang berlanjutan, pihak Federated Malayan States Railway membina satu jajaran baru yang menyambungkan Stesen Kuala Lumpur ke Sungai Besi melalui Simpang Port Swettenham pada tahun 1912. Pembukaan rasmi simpang ini ialah pada 1 September 1913 dan ianya terletak berdekatan Stesen KTM Bangsar pada hari ini, melalui Seputeh dan Salak Selatan.
 


Pembukaan jajaran baru ini menyebabkan laluan keretapi dari Stesen Kuala Lumpur ke Stesen Jalan Sultan ditutup. Penutupan laluan di Foch Avenue, menjadikan kawasan bekas landasan keretapi digunakan sebagai jalanraya untuk kenderaan biasa. Manakala satu bangunan berbentuk terminus dibina untuk menggantikan fungsi stesen perhentian yang asal. Lokasi stesen terminus ini adalah di persimpangan Jalan Pudu dan Jalan Sultan. Nama laluan ini juga diubah kepada Sultan Street Branch. 
 


Berdasarkan satu gambar dari udara yang diambil pada tahun 1924 oleh Tentera Udara British, kita boleh lihat laluan asal dari Stesen Kuala Lumpur untuk ke Foch Avenue. 

Tetapi  semasa gambar ini diambil, jambatan keretapi yang menyeberangi Sungai Klang sudah tiada akibat penutupan laluan keretapi beberapa tahun sebelum itu. Kita juga boleh melihat jajaran Sungai Klang pada bentuk asal, sebelum diluruskan oleh pihak British tidak lama kemudian.


Pada 1 Mei 1914, satu laluan khas keretapi telah dibuka di Ampang Junction. Lokasi Ampang Junction, berada di antara Stesen Chan Sow Lin dan Stesen Miharja pada hari ini. 

Sepertimana laluan ke Sungai Besi, tujuan utama laluan Ampang Branch adalah untuk mengangkut hasil bijih timah yang kaya terdapat di kawasan Ampang dan sekitarnya. Tetapi perkhidmatan keretapi untuk laluan Kuala Lumpur dan Ampang turut mendapat sambutan yang tinggi untuk gerabak penumpang.
 
Stesen Jalan Sultan pernah menjadi stesen keretapi paling sibuk di Tanah Melayu dengan jumlah penumpang seramai tiga ribu orang setiap hari. Pada tahun 1950, kekerapan jadual sebanyak 11 perjalanan sehari ditambah menjadi 19 perjalanan sehari. Ini menunjukkan laluan Jalan Sultan ke Ampang adalah sangat menguntungkan.
 
Dalam satu artikel The Star pada tahun 2015, seorang pesara menceritakan pengalaman beliau melihat Stesen Jalan Sultan dibanjiri orang ramai untuk menghadiri acara keagamaan di sebuah tokong yang terletak di Ampang.
 
Kebanyakan maklumat di internet menyatakan Stesen Jalan Sultan ini tidak lagi aktif digunakan sejak tahun 1960. Namun, terdapat rekod yang stesen ini pernah digunakan pada tahun 1965 untuk pengangkutan penumpang, dan sebagai tempat jualan tiket perlawanan akhir bolasepak Piala Malaysia pada tahun 1969.

 
Di dalam satu laman web internationalsteam.co.uk, terdapat koleksi gambar lama yang menunjukkan keretapi penumpang dan barangan melalui Stesen Jalan Sultan, Stesen Pudu dan Stesen Ampang.
 

Stesen Jalan Sultan ditutup secara rasmi pada 2 Oktober 1972, . Tidak lama kemudian, bangunan ini dirobohkan untuk tujuan pelebaran Jalan Pudu dan pembinaan Hentian Puduraya oleh Urban Development Authority atau UDA. 

Bangunan Hentian Puduraya telah dirasmikan pembukaannya oleh Perdana Menteri Ketiga, Tun Hussein Onn pada 2 Oktober 1976. Terminal bas ini kemudiannya ditukar nama kepada Pudu Sentral pada 27 Ogos 2011 oleh Dato Sri Najib Tun Razak.
 


Pada satu gambar lama yang diambil pada tahun 1930an, kita boleh lihat kedudukan Wesley Methodist Church di sebelah kanan dengan landasan keretapi dihadapannya. Pada masa sekarang, kedudukan Pudu Sentral adalah bersetentang dengan gereja ini.
 
Selepas penutupan Stesen Jalan Sultan, laluan di antara Stesen Pudu dan Stesen Ampang ini dikenali sebagai Ampang Branch. Laluan Ampang Branch ini agak sibuk dengan penggunaan sisian-sisian keretapi untuk barangan yang dibawa secara pukal. Ini termasuk sisian keretapi untuk Tasek Cement Berhad, Gula Felda-MSM Prai, Lembaga Padi Negara (kini BERNAS) dan Teh Boh Ampang. Maklumat sisian keretapi ini boleh dibaca di dalam blog zkeretapi.blogspot.com



Pada 16 September 1993, laluan di Ampang Branch telah ditutup. Penutupan ini adalah untuk pembinaan Sistem Transit Aliran Ringan atau lebih popular dipanggil STAR LRT. 
Pembinaan bermula pada tahun 1994 and siap digunakan pada tahun 1996. Sejak tahun 2005, laluan ini dikenali sebagai Ampang Line.
 


Stesen-stesen baru dibuka sepanjang laluan asal dari Ampang ke laluan berdekatan dengan tapak lama Stesen Jalan Sultan iaitu ke Stesen Plaza Rakyat. Dari Plaza Rakyat, stesen dilencongkan ke Jalan Tun Perak sehingga ke Sentul Timur. 


Agak sedih, tiada satu papantanda ditemui di kawasan ini sebagai satu tanda peringatan tentang kewujudan Stesen Jalan Sultan pada satu ketika dahulu. Diharapkan, pihak DBKL atau UDA sebagai pemaju hartanah di kawasan ini dapat meninggalkan satu memorial supaya kawasan bekas Stesen Jalan Sultan tidak menjadi hanya sekadar mitos kepada generasi akan datang.
 
Tontoni video di bawah untuk gambaran penuh sejarah Stesen Jalan Sultan yang menjadi asas dan bukti sejarah pembinaan laluan Sistem Transit Aliran Ringan @ STAR LRT yang kemudiannya dipanggil LRT Ampang Line pada hari ini.
 

 
RUJUKAN
 
https://zkeretapi.blogspot.com/2011/10/landasan-keretapi-cawangan-ampang.html
 
https://www.internationalsteam.co.uk/malaya/mr/mr620.htm
 
https://www.flickr.com/photos/tramfan/15764075475
 
https://www.facebook.com/UDAHoldings/posts/3359825644074911


Comments

Popular posts from this blog

Menjejak Laluan Keretapi Lama : Bandar Klang ke Kuala Selangor

Stesen Keretapi Tanjung Rambutan Bakal Lenyap?