JEJAK STESEN DAN PERHENTIAN KERETAPI DARI KLANG KE KUALA SELANGOR (SIRI KEDUA)
Alhamdulillah, video menjejak jalan
keretapi dari Klang ke Kuala Selangor telah mendapat maklumbalas positif. Hasil
dari komen-komen dan cadangan oleh para penonton, saya teruskan mencari
maklumat lanjut supaya lebih banyak fakta dapat dikongsikan bersama.
Video Menjejak Laluan Keretapi Lama : Klang - Kuala Selangor (Siri Pertama)
Hasil pencarian sejarah awal, rupa-rupanya
cadangan untuk jalan keretapi dari Klang ke Jeram dan seterusnya ke Kuala
Selangor telah wujud hampir dua dekad sebelum pembinaannya. 3 minggu selepas perjalanan sulung
keretapi dari Stesen Bukit Kuda di Klang ke Kuala Lumpur, Gabenor Negeri Selat telah menjawab kepada
soalan wartawan mengenai cadangan laluan keretapi ke pekan Jeram. Dalam satu
artikel yang diterbitkan pada 6 Oktober 1886, beliau berkata, lebih banyak
perincian perlu diperolehi sebelum projek keretapi ini boleh diluluskan.
Pekan Jeram dan Kuala Selangor, masih
dianggap tidak begitu penting kerana ketiadaan hasil bijih timah seperti di lokasi
lain. Tambahan lagi, masih terdapat kaedah lain, iaitu laluan laut menggunakan
kapal stim dan sampan. Pihak British pada ketika itu lebih
berminat untuk menyambung laluan keretapi ke negeri Pahang untuk memendekkan
perjalanan ke Pantai Timur, supaya lebih banyak sumber alam dapat diekspoitasi.
Tambahan lagi, Kuala Lipis dikenalpasti merupakan kawasan yang amat kaya dengan
sumber mineral emas.
Getah mula ditanam besar-besaran
mulai awal abad ke 20 dan mengambilalih peranan kopi sebagai tanaman utama
untuk perladangan. Tidak lama kemudian, ia menjadi antara komoditi utama di
Tanah Melayu selain bijih timah. Di antara bandar Klang dan Kuala
Selangor sahaja, terdapat banyak ladang getah dengan keluasan beribu-ribu ekar.
Maka ia mewujudkan permintaan untuk perkhidmatan pengangkutan yang lebih cepat
selain dari menggunakan kapal stim dan kereta lembu untuk mengangkut barang.
Kewujudan industri di Tanah Melayu seperti
perladangan kopi, getah, kelapa dan perlombongan bijih timah turut mewujudkan
peluang pekerjaan. Secara tidak langsung, ia juga memberi kesan positif kepada
permintaan untuk pengangkutan penumpang.
Pada tahun 1906, Federated Malayan
States Railway telah mewujudkan laluan bas yang pertama dari pekan Tapah ke Stesen Tapah Road di Perak.
Perkhidmatan ini menggunakan bas jenis Milnes-Daimler. Pada tahun 1907, perkhidmatan bas yang
sama diwujudkan dari Port Swettenham, iaitu nama lama Pelabuhan Klang, ke Kuala
Selangor. Perjalanan dengan bas sejauh 28 batu ini, boleh memuatkan sehingga 23
orang penumpang, iaitu 5 orang di Kelas Pertama dan 18 orang di kelas ketiga.
Dalam satu artikel tahun 1908, seorang
wartawan The Malay Mail telah membuat rungutan bahawa sejak kadar tambang bas
diturunkan, agak sukar untuk mendapatkan tempat duduk untuk perjalanan di antara
Klang dan Kuala Selangor. Disebabkan permintaan tinggi untuk
mengangkut hasil getah dan kopi serta penumpang, pada bulan Julai 1910,
Kerajaan Negeri-negeri Melayu Bersekutu akhirnya bersetuju untuk membina laluan
keretapi dari Klang ke Kuala Selangor.
1. Stesen Connaught Bridge Junction
2. North Klang Halt
3. Sungai Putus Halt
4. Stesen Parit Chabang
5. Stesen Vallambrosa
6. Sungai Perepat Halt
7. Kapar Hilir Halt
8. Stesen Kapar
9. Jalan Acob Halt
10. Stesen Suara
11. Sungai Sembilang Halt
12. Stesen Jeram
13. Stesen Raja Abdullah
14. Stesen Sasaran
15. Bukit Changkot Halt
16. Stesen Assam Jawa
17. Teluk Piai Halt
18. Stesen Kuala Selangor
Terdapat 3 hentian atau halt yang tidak ditunjukkan dalam video terbaru iaitu Rantau Panjang Halt (antara Sungai Putus dan Parit Chabang), Sungai Pulau Halt (antara Stesen Kapar dan Jalan Acob Halt), Sungai Serdang Halt (antara Jalan Acob Halt dan Stesen Suara) dan Jalan Banjar Halt (antara Stesen Assam Jawa dan Teluk Piai Halt).
Ini ada diceritakan oleh Encik Zacky Eusoff dalam blog terbaru beliau pada 30 Julai 2021
Comments
Post a Comment